Почетна

О Установи

Боравак у вртићима

Вртићи

Вртићи

Службе

Јавне набавке

Активности

Контакт

Стари сајт

ОБАВЕШТЕЊА ЗА РОДИТЕЉЕ

Стручна јединица

Павла Симића 9, 2100 Нови Сад, ел. пошта: predskolska.novisad@gmail.com

Телефон: +381 21 420 439;  +381 21 527 547

 

 

Текстови за родитеље

СИСАЊЕ ПАЛЦА  

 Више од три четвртине беба, сиса прстић у првој години свог живота. Та активност им помаже при успављивању, смиривању и забави. Она је замена за навику сисања мајчине дојке.

Деца најчешће сисају палац кад су уморна, поспана, узнемирена или им је једноставно досадно. Уз сисање прстића може се појавити и увртање косе, чешкање уха или везивање за неку играчку или предмет (пелена, ћебенце и сл.)

Немојте се узнемиравати ако Ваше дете има ту навику. Она не мора значити да Ваше дете има емоционалних проблема.

    Један део стручњака сматра да децу до 5. година не треба присиљавати да прекину са том активношћу. Наиме, већина деце спонтано изгуби ту навику, до пете године, будући да у том периоду на њихово мишљење има снажан утицај мишљење вршњака.
Неки аутори истичу да би због правилног раста зубића требало прекинути са сисањем палца до 2 . године старости.
    Око 15% деце наставља сисање палца након навршене пете године. Уколико наилазе на социјални притисак вршњака и околине, може доћи до социјалних и емоционалних тешкоћа. Такође је могућа деформација загриза, чешће инфекције ноктића, исушена кожа око уста и сл.
Како би одвикавање од сисања било што успешније, важно је да се дете жели само одрећи те навике. Уз то је неопходно да му родитељи пруже пуно љубави, емоционалне подршке и потпоре. Нема користи од зановетања, критике или насилног вађења прстића из уста. Такво понашање родитеља довешће до појачаног незадовољства и фрустрираности детета , те ће се лоша навика продужити.

На шта треба обратити пажњу код одвикавања:
    Да нема неких других промена у исто време (одлазак у вртић, рођење брата или сестре, развод родитеља...)
    Пазити на знакове емоционалне зрелости код детета:
-    Дете показује да се повремено може само контролисати
-    Дете разуме појам времена (данас, сутра, јуче,...)
-   Дете разуме узрочно-последичне везе ...ако ти учиниш ово, онда ћу ја...)
   Како мотивисати дете, објаснити му зашто да се одвикне од сисања, показати му у огледалу како изгледају зуби и уста док сиса, показати последице на прсту или зубима кад сиса, описати дете како бактерије улазе у уста преко неопраних прстића...
  Одредиту систем награђивања – треба почети од дневних награда, како дете напредује, награђивање је ређе.

 

 

 

КАКО ЧИТАТИ ДЕТЕТУ, НАЛАЗЕЋИ У ТОМЕ ЗАЈЕДНИЧКО
 ВЕСЕЉЕ И КОРИСТ?


   Читање деци једна је од оних активности која се преносе из нараштаја у нараштај и свако дете у њој ужива.  Желите ли да Ваше дете заволи читање, неке кораке морате предузети већ у доба када оно чини своје прве кораке.

Књигу најпре прочитајте сами. Кад знате шта следи, читаћете с више живости  и у читање лакше укључити дете.
Допустите детету да одабере шта ћете му читати. Немојте се изненадити када пожели  да му исту причу читате више пута; то значи да је жели запамтити.
Док читате дете Вам треба седети у крилу или врло близу Вас како би осетило блискост.
При читању се ваља удобно сместити и искључити изворе ометања(радио, ТВ..)
Мала деца посебно уживају у читању ако могу пратити слике. Држите књигу на прикладној удаљености како би дете могло разгледати слике.
Читајте полагано, спорије него што иначе говорите, како би дете могло пратити мисао и запамтити прочитано.
Када дете пожели допустите му да “чита” књигу, измишљајући причу, а ви слушајте.
Што је дете млађе, прича треба бити краћа јер ће дететова пажња  брже одлутати. Поштујте дететове жеље и прекините причу у тренутку када дете више није заинтересовано за слушање.
Читање не сме трајати предуго, како се дете не би заморило и како би ускоро поново пожелело да му читате.


Заједничко читање сликовница, кратких прича и сл.изврстан је почетак за развој предчиталачких вештина. Често се родитељима чини да је читање резервисано само за период поласка детета у школу, али притом заборављају да је то природан процес који почиње с првим излагањем писаном тексту.

Родитељ који чита свом детету, подстиче осећаје узајмности и блискости.
Читајући детету, подстичемоспознају и разумевање туђих и властитих осећаја.
Читајући, подстичемо прихватање и уважавање социјалних начела и односа.
Читање подстичемо развој дететовог говора.
Читајући, подстичемо развој дететовог запажања и памћења.
Читајући детети, подстичемо закључивање и усвајање појмова.
Читањем подстичемо дететову креативност и критичко размишљање.
Читајући детету, припремамо га за самостално читање.

 

ДЕСЕТ ЈЕ НАЧИНА НА КОЈИ "РИТУАЛИ" ЧИТАЊА МОГУ ПОДСТИЦАТИ ДЕТЕ НА КАСНИЈЕ УСПЕШНИЈЕ УЧЕЊЕ
1. СТВАРАЊЕМ ПОСЕБНОГ МЕСТА ЗА ЧИТАЊЕ
  Обезбедите стално место за читање, место на којем ће се Ваше дете осећати сигорно и угодно. Сместите се на омиљеном каучу, окружени омиљеним играчкама и покривени омиљеним прекривачем.  Овим подстичете вишесензорни развој мозга. Када се Ваше дете осећа сигурно и угодно, сва чула су стимулисана. Ваше дете ће повезивати читање с уживањем, читање ће постати нешто чега  ће се радо сећати и радо му се враћати.
     2.  ПРИБЛИЖИТЕ СЕ
 Обезбедите детету осећај сигурности тако што ћете га сместити у Ваше крило или што ближе себи. Овим смањујете излучивање кортизола у мозак.  Кортизол је хормон који делује попут одбрамбеног механизма када су људи престрашени или се осећају несигурно. Овај хормон може ометати учење. Када дете седи што ближе Вама, кортизол се лучи знатно мање.
     3.  ЈАЧАЈТЕ ДЕТЕТОВЕ ПОТЕНЦИЈАЛЕ ЗА УЧЕЊЕ    
  Започните с краћим причама. Убрзо ћете приметити да се дететова пажња повећала па недуго затим како се опет повећала и тако стално. Овим повећавате зону проксималног развоја. Ова  “зона” је разлика између онога што дете може научити само и онога што може научити уз помоћ одрасле особе. Како поступно повећавате време читања, дете постаје све припремљеније за самостално учење.
    4.  ДРАМАТИЗУЈТЕ
  Употребљавајте различите гласове, различите звукове исл...Када читате наглас, драматизујте различите ликове. Овим подстичене чулну перцепцију детета.  Када је дете у прилици слушати различите звукове, не само што прича постаје забавнија већ код детета подстичете развој вештина критичког слушања.
   5.  ЧИТАЈТЕ И ПРАТИТЕ ТЕКСТ ПРСТОМ
   Док читате наглас прелазите прстом испод речи, “подцртајте” прстом наслов, аутора и главне речи у причи. Овим помажете детету усвајати смер читања с лева на десно.  Осим тога, подстичете и фонемску анализу. Чути глас у речи први је корак учења читања.
   6. ЧИТАЈТЕ ПОНОВО И ПОНОВО
   Можда сте се Ви и заситили једне те исте приче коју Ваше дете воли стално слушати, али постоје разлози зашто деца желе чути неку причу више пута- поново и поново. Тиме деца организују мишљење вишег реда.  Када дете чује или чита причу поново и поново, оно се учи предвидети исходе на основу претходног искуства и препознавања познатих реченица. Развијају памћење -читање исте приче поново и поново помаже деци да  развијају вештине памћења.
     7. ОСВЕСТИТЕ
   Истакните слике, боје, облике и бројеве страница наглашавајући их док читате.  Овим подстичете развој визуелне перцепције. Истицањем различитих елемената писаног текста или слике помажете детету да уочи детаље.
     8. СНАГА РЕЧИ
    Говорите што је могуће “нормалније”, но наглашавајте речи што тачније и јасније. Ваше Вас дете пажљиво слуша. Овиме подтичете развој говора.  
    9. ПОРЕДИТЕ И УОЧАВАЈТЕ РАЗЛИКЕ
Поредите док читате, нпр. “Ти имаш смеђу косу, које је боје коса Пепељуге?”Овом подстичете аналитичко мишљење. Успоређивањем и уочавањем различитости помажете детету да препозна односе међу стварима те да уочава различитости и сличности.
  10. ПРИЧАЊЕ ПРИЧЕ ПО СЕЋАЊУ
    Након што сте заједно прочитали причу, испитајте дете шта се десило на почетку и на крају приче, који су главни ликови и шта им се догодило. Овим подстичете мишљење вишег реда.  Ова активност истовремено подстиче активности слушања и разумевања.   

 

 Педагошко психолошка служба Прве педагошке јединице

manifestacije

Манифестације

Учешће деце на разним манифестацијама

Опширније...

Пријава